‘Words travel worlds. Translators do the driving’.

Anna Rusconi

COM ENS COMUNIQUEM = COM ENS RELACIONEM

Comparteix l'article

Quin tipus de conversa teniu amb la gent que us envolta? Us heu preguntat mai si les vostres relacions (personals, familiars, professionals) són de qualitat? I si la comunicació entre vosaltres també ho és? 

 

Tots sabem el que és una conversa d’ascensor i com es diferencia d’una bona conversa o conversa de qualitat. Però potser el que no sabíem era que, en realitat, podem establir sis nivells de comunicació, que van des del més bàsic al més complex i enriquidor. 

 

La clau de tot plegat la trobem en Eric Berne, un psiquiatra canadenc que va definir aquests sis nivells dotant-los de característiques diverses. Us els desglossem a continuació, inspirats per la lectura d’un article molt revelador de la psicòloga Eva Bach. 

ELS SIS NIVELLS DE COMUNICACIÓ

PRIMER NIVELL

Les fórmules clàssiques de cortesia i frases tòpiques com ara salutacions, agraïments, disculpes breus, etc. Inclou també converses entre veïns o fins i tot estranys sobre la meteorologia, l’estat del trànsit, etc. ja sigui en un transport públic, botiga o ascensor.

SEGON NIVELL

Es produeix quan ens dediquem a criticar o jutjar els altres i parlem de rumors i xafarderies.

TERCER NIVELL

Engloba totes les ocasions en què parlem de nosaltres mateixos. Què pensem, com ens sentim, quines idees tenim.

QUART NIVELL

Molt similar a l’anterior, inclou un grau més d’implicació, atès que engloba experiències i vivències personals.

CINQUÈ NIVELL

Aquí ja estaríem parlant d’incloure l’altre. És l’estadi en què compartim el pas anterior: sentiments, vivències, etc.

SISÈ NIVELL

És el més elaborat, perquè comporta fomentar l’afecte, l’empatia i l’amor envers els altres.

En aquesta escala, els nivells primers a cinquè no tenen sentit si un no practica mai el sisè: una escolta activa i real, un intercanvi sincer i significatiu. Segur que els nostres “gràcies”, “bon dia” o somriures a la persona que tenim davant prendran un altre caire si es diuen des de l’autenticitat i l’empatia. 

 

Quins nivells practiqueu, vosaltres, i amb qui? Prenem-ne consciència: les nostres relacions interpersonals se’n beneficiaran.

Si voleu anar una mica més enllà, us recomanem les lectures següents:

  • What Do You Say After You Say Hello? Eric Berne
  • L’illa dels 5 fars. Ramon Ferran Cortés
  • Tens converses de qualitat? Eva Bach (ARA Criatures, 28 d’abril de 2022)
  • Més articles!

    EL CAS FERRANTE

    Sabeu qui és l’Elena Ferrante? Segur que sí! És l’autora, entre d’altres, de la tetralogia de L’amica geniale.    Aquesta

    International Tea Day

    INTERNATIONAL TEA DAY

    Que el 21 de maig sigui el dia mundial del te ens omple d’alegria. Ens entusiasma el te! Per això

    Paraules oblidades portada

    Paraules oblidades

    No sé si us passa, però quan a prop vostre algú pronuncia una d’aquelles paraules que crèieu oblidades, no us

    ca